Aktualności

Duży dworzec. Co dalej?

Duży dworzec. Co dalej?

W planach realizacji Zintegrowanego Dworca Przesiadkowego w Obornikach było także powstanie nowego budynku z toaletami i kasami, jako niezbędnego elementu połączonych dworców autobusowego i kolejowego. Niestety, mimo zaawansowanych już działań planistycznych i dokumentacyjnych, odpowiedzialne za to PKP wycofało się z tej inwestycji.
W tej sytuacji Gmina Oborniki zaproponowała PKP swój wkład finansowy w wyburzenie starego obiektu i postawienie nowego, wg wcześniejszych założeń. 

Burmistrz Obornik Tomasz Szrama: Inwestycje, zarówno nasza, związana z budową dworca autobusowego, jak i część PKP związana przede wszystkim z budową wielofunkcyjnego obiektu z toaletami miały być prowadzone równolegle. W wyniku ustaleń ze stroną kolejową, my przygotowaliśmy skuteczny wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej i rozpoczęliśmy budowę. Natomiast w PKP nastąpiły zmiany i decyzja o rozpoczęciu prac została przesunięta w czasie. Tym samym rozpoczęły się nasze starania o dotrzymanie umów ze strony PKP, tak żeby w jak najkrótszym okresie Zintegrowany Dworzec Przesiadkowy spełniał wszystkie niezbędne funkcje.

Obecnie budowa Dworca Autobusowego realizowana i finansowana przez Gminę Oborniki, przy dotacji w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 dobiega końca. Jest to jeden z elementów powstania zintegrowanego dworca, który ma służyć zarówno pasażerom komunikacji gminnej, jak i kolejowej. Drugi, istotny element, realizowany już jednak przez PKP SA, to rozbiórka istniejącego budynku poczekalni i kas, wybudowanie nowego obiektu wg projektu przedstawionego przez PKP już w 2015 roku, usytuowanego bliżej nowego dworca. Tam mają znaleźć się m.in. wspólne dla części autobusowej i kolejowej kasy oraz toalety.

Część realizowana obecnie przez gminę zakłada budowę wielostanowiskowego przystanku autobusowego, parkingów samochodowych na łączną ilość 84 pojazdów, w tym 10 dla niepełnosprawnych osób, ścieżek rowerowych w kierunku miasta oraz Murowanej Gośliny, mających stanowić połączenie dla ruchu rowerowego na głównych dojazdach do dworca. Obecnie montowane są elementy informacyjne, zarówno te w postaci tablic, jak i systemu audiowizualnego. Po zakończeniu prac przy ul. Lipowej, zostanie przeniesiony w to miejsce dworzec dla komunikacji gminnej i dalekobieżnej, a na dotychczasowym przy ul. Powstańców Wielkopolskich rozpocznie się budowa parkingów, zatoki autobusowej, ławek i aranżacja zieleni, również z pozyskanych przez gminę środków z Europejskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

         

Modernizacja linii kolejowej Poznań – Piła

Trwa modernizacja linii kolejowej Poznań – Piła realizowana przez PKP PLK S.A.
W Obornikach przebudowie podlegają m.in. wszystkie przejazdy kolejowe, perony dworców, ścieżki dojścia. Ważną częścią tego projektu jest budowa przystanku kolejowego w Bogdanowie, gdzie w tym momencie najbardziej rozwija się rynek mieszkaniowy.

Po zakończeniu prac, wyremontowanym torowiskiem pociągi będą mogły osiągać maksymalną prędkość 120 km/h i dzięki temu znacznie skróci się czas dojazdu do Poznania.