Aktualności

Wysoka ocena obornickiego projektu!

Wysoka ocena obornickiego projektu!

Od kilkunastu miesięcy trwają w Urzędzie Miejskim w Obornikach prace, związane z przygotowaniem realizacji zintegrowanego węzła przesiadkowego Oborniki Miasto.
Do rozpoczęcia tej inwestycji, która zmieni komunikacyjne oblicze Obornik, jest już bardzo blisko. Oborniki otrzymały bowiem w zeszłym tygodniu, ze strony Komitetu Monitorującego Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny, wysoką ocenę projektu „Poznańska Kolej Metropolitalna. Węzły integracji – budowa systemu funkcjonalnych punktów przesiadkowych. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego Oborniki Miasto”. Pozytywna ocena merytoryczna ma decydujący wpływ na dofinansowanie budowy, która będzie realizowana w 2017 roku.

Co zakładają zmiany?

Przede wszystkim budowę wielostanowiskowego przystanku autobusowego z zadaszonym peronem na ul. Lipowej,  budowę nowej drogi dojazdowej do przystanku oraz zespołu parkingów (84 miejsca), a także powstanie ścieżek rowerowych w kierunku centrum miasta oraz Murowanej Gośliny. Jednocześnie, w ramach swojego przedsięwzięcia PKP PLK planuje przebudowę linii kolejowej oraz budowę nowego peronu, który zostanie przeniesiony na drugą stronę toru
i znacznie wydłużony, tak aby mogły zatrzymywać się pociągi każdego typu. PKP SA natomiast po rozbiórce istniejącego budynku dworcowego  Oborniki Miasto planuje postawić całkiem nowy, wraz z przyległymi mu  parkingami.  Dworzec ten architektonicznie wzorowany będzie na istniejących już tego typu budowlach.

Projektowany dworzec będzie miał charakter modułowy, gdzie pod jednym zadaszeniem znajdować będą się trzy strefy: pierwsza – obsługi pasażerów  (ze wspólnymi kasami zarówno dla dworca kolejowego, jak i autobusowego), w strefie drugiej – komercyjnej znajdzie się miejsce na boksy sklepowe (np. kiosk, kwiaciarnię). Trzecia strefa to miejsce parku rowerowego, tam będzie można bezpiecznie zostawić swój rower, by dalej do szkoły, pracy, czy też  udać się już pociągiem lub autobusem. Warto tu dodać, że cały teren objęty będzie monitoringiem.

Nowopowstały węzeł przesiadkowy ulokowany będzie nieco dalej niż dzisiejszy budynek dworca kolejowego (w jego miejscu natomiast znajdowały się będą parkingi dla osób, które na dworzec przyjechały samochodem, by pozostawić go tam bezpiecznie na czas pracy, do której dojadą wybierając transport zbiorowy. Jest to system z języka angielskiego zwany Park&Ride, bardzo popularny w dużych aglomeracjach, gdzie transport publiczny jest szybszą i wygodniejszą alternatywą dojazdu do centrów metropolii niż (zwłaszcza w godzinach szczytu) zakorkowane ulice. Parkingi  o tej samej funkcji, usytuowane będą również po drugiej stronie torów (od ul. Łukowskiej) oraz przy dworcu autobusowym. Łącznie będzie to około 120 miejsc postojowych (w tym 10 dla kierowców niepełnosprawnych).

Wejście do dworca zwrócone będzie w drugą stronę wobec obecnego. Naprzeciw nowego wejścia znajdować będzie się dworzec autobusowy (na terenie zarządzanym dziś przez PGKiM), obsługujący zarówno komunikację miejską, jak i autobusy linii międzymiastowych. Oba dworce zintegrowane, w tzw. systemie „door to door”, dzieliła będzie droga, czyli wyłączony z ruchu fragment ulicy Młyńskiej.

 

Dworzec