![Czystość i porządek po nowemu…](https://www.oborniki.pl/wp-content/uploads/2012/12/06.03.12-103-884x317.jpg)
Czystość i porządek po nowemu…
Sposoby segregacji śmieci, obowiązek znakowania pojemników, kontenerów i worków do gromadzenia odpadów komunalnych za pomocą chipa, organizowanie „wystawek” odpadów czy informacje dotyczące utrzymywania zwierząt domowych, to tylko niektóre kwestie regulowane w przyjętym w dniu 14 grudnia br. przez Radę Miejską w Obornikach „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Oborniki”.
Konieczność przygotowania przez Gminę nowego Regulaminu wynika ze zmian w ustawie z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2013 roku. Nowe zapisy ustawy wzorowane są na rozwiązaniach stosowanych w innych krajach Unii Europejskiej dotyczących systemu gospodarowania odpadami. Zakłada on, że samorząd odpowiada za odebranie i zagospodarowanie śmieci. Dlatego ustawa zobowiązuje gminy do zorganizowania kompleksowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, zgodnie
z zapisami ustawy oraz miejscowymi uwarunkowaniami. Nowy system, którego elementy są już wdrażane etapami, w pełni zacznie funkcjonować 1 lipca 2013 roku.
Dla celów realizacji postanowień nowej ustawy, w Wielkopolsce został powołany Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”, którego nasza Gmina jest również członkiem. Uchwalony przez obornickich radnych Regulamin jest również efektem prac wszystkich członków Związku Międzygminnego.
Z zapisami „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Oborniki” można zapoznać się Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce Projekty Uchwał 2012.
W czwartek, 20 grudnia z inicjatywy Urzędu Miejskiego w Obornikach odbyło się spotkanie gmin należących do Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”. Uczestniczyli w nim Przemysław Gonera – Dyrektor Biura Związku Międzygminnego „GOAP” oraz reprezentanci wszystkich gmin tworzących związek. Głównym tematem spotkania były dalsze prace związku.
Zgodnie z uchwałą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Związek Międzygminny do którego należy nasza Gmina musi do końca roku 2012 podjąć następujące uchwały:
1. Uchwała w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty;
2. Uchwała dotycząca terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
3. Uchwała dotycząca wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, w tym terminów i miejsca składania deklaracji;
4. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie obierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę. W szczególności ilość odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób świadczenia usług.