Aktualności

Projekt „Szkoła Dialogu” organizowany przez Fundację Forum Dialogu Między Narodami w Gimnazjum nr 1 w Obornikach

Projekt „Szkoła Dialogu” organizowany przez Fundację Forum Dialogu Między Narodami w Gimnazjum nr 1 w Obornikach

Zespół Szkół Gimnazjum nr 1 w Obornikach im. UNICEF został zakwalifikowany do udziału w wiosennej edycji projektu edukacyjnego „Szkoła Dialogu”. W jej  ramach odbyły się zajęcia warsztatowe i gra miejska  konkursowa. Do projektu zgłosiło się 27 uczniów gimnazjum.

Na projekt składały się cztery spotkania z trenerami Forum Dialogu. Ich celem było przede wszystkim zapoznanie uczniów z żydowską przeszłością  miejscowości, a w rezultacie przygotowanie przez młodzież wycieczki po jej żydowskich zabytkach przy wsparciu trenerów Forum.

Pierwsze i drugie kilkugodzinne spotkanie, które odbyło się w dniach 13 i 14 maja, miało na celu wprowadzenie uczestników w tematykę zajęć, przedstawienie najważniejszych zagadnień dotyczących żydowskiej kultury i tradycji oraz uświadomienie, że przed wojną Żydzi stanowili nieodłączną część polskich miejscowości. W trakcie  zajęć trenerzy zapoznali uczniów z metodami pracy projektowej oraz wspólnie ustalili plan działań podejmowanych przez uczniów pod nadzorem nauczyciela w okresie pomiędzy spotkaniami. Uczniowie  dowiadywali się   o żydowskiej przeszłości poprzez aktywny udział w specjalnie przygotowanych ćwiczeniach i zadaniach.

W 3 tygodniowym okresie pomiędzy drugim a trzecim spotkaniem trenerzy Forum pozostawali w kontakcie z uczniami i nauczycielami – stymulując oraz wspomagając pracę nad projektem gry miejskiej.

Kolejne spotkanie uczniów z trenerami Forum odbyło się w dniach 3 i 4 czerwca i poświęcone było  prezentacji przygotowanego projektu. Uczestnicy warsztatów mieli za zadanie oprowadzić  trenerów przygotowaną przez siebie trasą, omawiając po drodze znaczenie i funkcje cmentarza żydowskiego, synagogi, oraz innych ważnych miejsc w życiu przedwojennej społeczności żydowskiej. W trakcie próbnej gry miejskiej  trenerzy uzupełniali wiedzę uczniów, sugerując jednocześnie ewentualne miejsca , które można  dodać do trasy. Podsumowaniem warsztatu była wspólna refleksja nad białymi plamami w wiedzy o własnej miejscowości i tożsamości jej mieszkańców.

Ostatnie, czwarte spotkanie przeznaczono na   podsumowanie zdobytej wcześniej wiedzy i doświadczeń. Dzięki interaktywnym formom zajęć uczniowie mieli  możliwość wypracowania przyszłych obszarów aktywności, związanych z historią i kulturą polskich Żydów. Warsztat ten w drugiej części pozwolił się   przyjrzeć  różnorodności współczesnego życia żydowskiego w Izraelu i diasporze. Ćwiczenia realizowane w jego trakcie  łączyły  wiedzę uczniów zdobytą podczas wycieczki z teraźniejszością i  pokazały  ciągłość życia żydowskiego, które istniało także w Obornikach.

Celem programu i zadaniem dla uczniów po zakończeniu cyklu spotkań było przeprowadzenie  gry miejskiej po miejscach związanych z życiem obornickich Żydów dla określonej grupy. Do udziału w grze miejskiej Śladami obornickich Żydów zgłosiły się dwie klasy gimnazjum.  Przygotowano 10 stanowisk  na których uczestnicy zapoznawali się  z historią,  życiem i kulturą Żydów mieszkających w Obornikach przed II wojną światową. Uczestnicy podzieleni na trzy grupy otrzymali pakiety startowe, w których znajdowała się  mapa z zaznaczonymi stanowiskami , karta grupy do zaznaczania uzyskanych punktów  oraz lista członków grupy.

Do gry użyte zostały inscenizacje, rekwizyty, stroje charakterystyczne dla Żydów, makiety i karty pracy. Przygotowując grę korzystano z pomocy stron internetowych i opracowań oraz unikatowych zdjęć, które umieszczane są na stronach Urzędu Miejskiego w Obornikach. Uczniowie dotarli  do mieszkańców Obornik, którzy pamiętają społeczność żydowską sprzed wojny. Wiele ciekawych informacji dostarczyła młodzieży  Jadwiga Czypek i Teresa Łuszcz (obecna na  filmie konkursowym).

Gra miejska – Śladami obornickich Żydów to pierwsza tego typu inicjatywa w naszej miejscowości. Jak podkreślają uczniowie i nauczyciele: – „Będziemy się starać, aby na stałe weszła do kalendarza imprez Gimnazjum nr 1. Urząd Miejski w Obornikach planuje odsłonięcie  tablicy pamiątkowej na dawnym cmentarzu żydowskim. Wyjdziemy z inicjatywą ponownej organizacji gry miejskiej w dniu  jej odsłonięcia. Tym razem pragnęlibyśmy zaprosić  do  gry mieszkańców Obornik. Mapka ze śladami bytności Żydów w Obornikach   zostanie umieszczona na stronie internetowej  Gimnazjum nr 1. Będzie trwałym śladem naszej pracy i zaproszeniem do udziału w kolejnych grach miejskich Śladami obornickich Żydów.”

Organizatorzy projektu – uczniowie Gimnazjum nr 1 w Obornikach: Anna Kos, Dominika Wycisk, Krzysztof  Podlecki, Marcin Komar, Michał Krupka, Damian Rzepka, Michał Łopatka, Witold Zieliński, Bartosz Ratajski, Monika Jereczek, Monika Komar, Karolina Wojciechowska, Alicja Bartecka, Aneta Błasiak, Kacper Jacak, Agnieszka Rogalka, Monika Kasprzak, Mateusz Chojnacki, Jakub Ignasiak, Martyna Bacic, Jakub Bartkowiak, Igor Krzyżaniak, Aleksander Paprota.

Trenerzy Fundacji Forum Dialogu Między Narodami – Anna Geller, Stanisław Niemojewski.

Nauczyciele Gimnazjum nr 1 zaangażowani w realizację projektu – Małgorzata Bloch , Arletta Sobaszek, Katarzyna Polarczyk.

Opinie uczestników o Grze Miejskiej  Śladami obornickich Żydów

„Najbardziej podobało mi się zakończenie gry miejskiej oraz organizowanie konkursu przy mykwie. Dowiedziałam się o oczyszczeniu duchownym w kulturze żydowskiej”

„Wszystko było ładnie zorganizowane i dobrze pomyślane. Ciekawie spędziłem tam czas.”

„Było zabawnie”

„Były ciekawe atrakcje i pomysł, miła atmosfera i dobrze się bawiłem”

„Było miło. Zadania były ciekawe. Nauczyłam się wiele o Żydach mieszkających w Obornikach”

„W dużej mierze odczuwałam tą wycieczkę pozytywnie. Mimo świetnej zabawie, w dobrym towarzystwie. Nauczyłam się wieli interesujących rzeczy.”

„Gra Miejska podobała mi się, ponieważ mogliśmy fajnie spędzić czas oraz nauczyć się czegoś ciekawego o historii naszego miasta oraz kulturze innych ludzi”

„Było bardzo ciekawie. Nauczyłam się ciekawych rzeczy oraz miło spędziłam czas”

„Była dobrze zorganizowana, moglibyśmy częściej uczestniczyć w tego typu zabawach, ponieważ po przez świetną zabawą dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o naszej okolicy”

„Gra miejska była fajna zorganizowana oraz nauczyła różnych rzeczy na temat ludności żydowskiej”

„Gra miejska była bardzo miłym doświadczeniem, fajna atmosfera i zabawni ludzie , a możliwość przebywania na świeżym powietrzu w godzinach lekcyjnych to bardzo dobry pomysł”