Aktualności

Twój e-PIT

Twój e-PIT

Już kolejny rok z rzędu rozliczenie PIT jest udostępniane w usłudze Twój e-PIT dostępnej wyłącznie w serwisie e-Urząd Skarbowy na stronie podatki.gov.pl

Okres rozliczeń PIT za 2022 rok rozpoczął się 15 lutego i potrwa w tym roku do 2 maja (30 kwietnia przypada w niedzielę). Od tego roku zrównane zostały terminy składania zeznań PIT – w tym również PIT-28 i PIT-28S, składane dotychczas do końca lutego.

W ramach usługi Twój e-PIT udostępnione zostały zeznania podatkowe PIT-37, PIT-38, PIT-28 oraz PIT-36 z wyłączeniem przychodów z działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej. Przedsiębiorcy mogą wysłać PIT poprzez system e-Deklaracje.

W udostępnionym w ramach usługi Twój e-PIT zeznaniu uwzględnione są informacje od płatników, w tym również zwolnienia z PIT dla osób do 26 roku życia, dla rodzin 4+, dla pracujących seniorów, dla osób powracających z zagranicy, odliczenia z tytułu składek członkowskich na rzecz związków zawodowych oraz informacje będące
w posiadaniu KAS takie jak: dane podatnika i jego mikrorachunek podatkowy, ulga na dzieci.

Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38, to z upływem 2 maja zostanie ono automatycznie zaakceptowane. Automatycznie zaakceptowane nie zostaną zeznania PIT-28 i PIT-36, ponieważ w zdecydowanej większości wymagają one uzupełnienia ze strony podatnika.

Niskie Podatki poza obniżeniem stawki PIT do 12% oraz utrzymaniem 30 tys. kwoty wolnej, zlikwidowały m.in. ulgę dla klasy średniej. Podatnicy, których roczne rozliczenie podatkowe z tzw. ulgą dla klasy średniej okaże się korzystniejsze niż rozliczenie według Niskich Podatków, otrzymają z urzędu skarbowego zwrot różnicy w podatku. Nie trzeba jednak samodzielnie obliczać różnicy ani ustalać korzystniejszego dla siebie sposobu rozliczenia – zrobi to Krajowa Administracja Skarbowa. Po złożeniu przez podatnika zeznania, obliczony zostanie hipotetyczny podatek należny z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej. Jeśli podatek hipotetyczny okaże się niższy niż podatek należny wykazany w zeznaniu, to poinformujemy o tym podatnika w ciągu 21 dni. Wyślemy pismo pocztą
albo przez e-Urząd Skarbowy (jeżeli podatnik zgodził się na taką formę korespondencji). Urząd skarbowy będzie informował tylko tych podatników, u których faktycznie wystąpi różnica podatku. Przy użyciu opracowywanego przez Ministerstwo Finansów kalkulatora (podatki.gov.pl), podatnicy będą też mogli sami sprawdzić ile wyniósł ich hipotetyczny podatek należny i czy mogą spodziewać się z tego tytułu zwrotu.

 

Przypominam, że podatnicy rozliczający się elektronicznie, w tym przez usługę Twój e-PIT otrzymają zwrot podatku w skróconym czasie – do 45 dni.
W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu wynosi do 3 miesięcy.

 

W tym roku możemy przekazać na rzecz OPP już nie 1% a 1,5%. Organizacje Pożytku Publicznego będą mogły otrzymać wyższe kwoty. Działa też mechanizm zautomatyzowanego przekazywania części podatku dla OPP. Emeryt lub rencista, który chce przekazać 1,5 % podatku na rzecz OPP, nie musi składać żadnego wniosku. Wystarczy, że taki wniosek wypełnił w PIT-37, PIT-36 albo PIT-OP w latach ubiegłych, a informacje w nim podane są aktualne.

 

Nowy druk oświadczenia PIT-2, chociaż zwykle składa się go po podjęciu pracy – może być również złożony w dowolnym momencie w trakcie roku podatkowego.
Podatnicy, którzy mają kilku pracodawców, mogą wybrać jednego, który będzie odliczać kwotę zmniejszającą podatek lub podzielić kwotę zmniejszającą zaliczkę
na kilku płatników. PIT-2 jest zagregowany, co oznacza, że będzie można za jego pomocą złożyć różne świadczenia/wnioski, które przewiduje ustawa PIT.

 

W razie wątpliwości lub pytań mogą Państwo skorzystać z:

  • Infolinii Krajowej Informacji Skarbowej – Telefon do konsultanta Krajowej Informacji Skarbowej (podatki.gov.pl)
  • Serwisu internetowego podatki.gov.pl, gdzie znajdą Państwo wyjaśnienia i poradniki dotyczące rozliczeń PIT
  • Konsultacji z pracownikiem urzędu skarbowego – po wcześniejszym umówieniu wizyty np. na stronie Umów wizytę w urzędzie skarbowym (podatki.gov.pl). Zachęcam Państwa do korzystania z tej usługi, jeśli podacie Państwo nam swój adres email, to po zakończeniu wizyty w urzędzie skarbowym wyślemy link do krótkiej ankiety – dobrowolnej i anonimowej. Dbając jednak o jak najwyższy standard obsługi proszę o podzielenie się z nami swoimi spostrzeżeniami, uwagami i opiniami.