Wielki sukces Gminy Oborniki – wybrano społeczny wariant budowy obwodnicy S 11
23 lipca 2020 r. odbyło się posiedzenie w sprawie wyboru korytarza budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik, jako nowego odcinka sieci dróg ekspresowych w Polsce. Już kilka miesięcy temu projektanci przygotowali kilka wariantów, które nie zostały jednak zaakceptowane przez mieszkańców Gminy Oborniki i burmistrza Tomasza Szramę. W tej sprawie burmistrz przeprowadził szeroko zakrojone konsultacje społeczne, w których bardzo pomocni byli sołtysi, a ich wynikiem było przygotowanie tzw. rozwiązania społecznego, w projekcie nazwanego tzw. wynikowym ( brązowa linia na projekcie). Ta koncepcja uwzględnia uwagi mieszkańców kilku miejscowości przez które będzie przebiegać nowa droga, dlatego cieszę się że waśnie ten wariant będzie realizowany – mówi burmistrz Obornik Tomasz Szrama. To sukces wszystkich mieszkańców gminy i wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie tej koncepcji – dodaje.
Efektem całościowym inwestycji będzie stworzenie ważnego krajowego, dalekobieżnego ciągu drogowego, dostosowanego do tranzytowego ruchu samochodowego osobowego i ciężarowego oraz sezonowego ruchu turystycznego.
Realizacja projektowanego odcinka drogi ekspresowej S11 ma na celu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka trasy drogowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży,
- dostosowanie drogi do prognozowanego ruchu z jednoczesnym odciążeniem miejscowości od ruchu tranzytowego,
- geometryczno – wysokościowe rozwiązanie węzłów z drogami poprzecznymi,
- rozwiązanie obsługi komunikacyjnej przyległego terenu.
W ramach ww. inwestycji będącej przedmiotem opracowań projektowych przewiduje się jeszcze między innymi:
− budowę systemu odwodnienia dróg;
− budowę oświetlania drogowego;
− budowę infrastruktury technicznej związanej z drogą;
− usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną sieci uzbrojenia terenu;
− budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie);
− budowę przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową;
− budowę Obwodu Utrzymania Drogowego w obszarze projektowanego węzła Oborniki.
Przebieg wariantu społecznego – wynikowego
Trasa planowanej drogi ekspresowej S11 w wariancie wynikowym ma długość ok. 22,17 km.
Przewidziano zaprojektowanie obwodnicy Obornik po wschodniej stronie miejscowości z ominięciem zabudowy mieszkalnej.
Początek trasy znajduje się w okolicy km 242+600 istniejącej drogi krajowej nr 11 na łuku o promieniu 2000 m. W km 0+082 planowanej drogi ekspresowej S11 przewidziano budowę obiektu nad linią kolejową nr 354 relacji Poznań Główny – Piła Główna. Dalej droga będzie przebiegać po północnowschodniej stronie miejscowości Rożnowo (łuk poziomy 2000 m), a następnie po wschodniej stronie miejscowości Kowanowo (łuk o promieniu 3500m i 4000 m). W km 7+417 na przecięciu z drogą wojewódzką nr 187 łączącą Pniewy z Murowaną Gośliną przewidziano węzeł drogowy „Oborniki” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z projektowaną drogą ekspresową S11. W km 8+733 po zachodniej stronie miejscowości Gołaszyn przewidziano budowę mostu nad rzeką Wartą. Po przekroczeniu doliny Warty trasa poprowadzona będzie łukiem poziomym o promieniu 1850 m, gdzie planuje się po obu stronach drogi ekspresowej wybudowanie miejsc obsługi podróżnych MOP typu II i typu III w km ok. 10+800. Następnie trasa planowanej drogi w km 11+500 przecina się z przebiegającym gazociągiem jamalskim w miejscu, gdzie wbudowana jest rura osłonowa (pod kątem 74°). Dalsza trasa planowanego przebiegu drogi ekspresowej S11 obejmuje łuk poziomy o promieniach 2000 m. W km 16+737 na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 11 przewidziano węzeł drogowy „Chludowo” umożliwiający zapewnienie połączenia komunikacyjnego z planowaną drogą ekspresową S11.
Następnie trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie miejscowości Chludowo pomiędzy linią kolejową nr 354 i istniejącą drogą krajową nr 11, omijając Zakład Gospodarki Komunalnej Suchy Las. Proponowany przebieg za łukiem poziomym o promieniu 2000 m łączy się przez istniejący węzeł „Poznań Północ” z istniejącym odcinkiem drogi ekspresowej S11.
Dostępność do projektowanego odcinka zostanie zapewniona poprzez skomunikowanie istniejącej
infrastruktury z planowaną trasą S11 za pomocą projektowanych węzłów drogowych:
- węzeł „Oborniki” (wariant 2, wariant wynikowy)
- węzeł „Chludowo” (wariant 2, wariant wynikowy)